Ökad direktförsäljning för mathantverkare

Föreningen Bondens egen marknad har prioriterats av Leader Mittland Plus för stöd till projektet Ökad direktförsäljning för mathantverkare. Projektets stöd hämtas ur det lokala leaderpartnerskapet och ur Europeiska Regionala Fonden samt från Jordbruksverket. Projektet vänder sig till lokala mathantverkare och lokala konsumenter och syftar till stärkt entreprenörskap och lönsamhet för mathantverkare och små livsmedelsproducenter.

Projektet ska utreda och arbeta fram modeller/koncept för ökad direkthandel för mathantverkare, att samordna och utveckla befintliga kanaler för att underlätta för mathantverkare/producenter att nå fram till kunder i Sundsvall och delta i utvecklingen av en aktiv stadskärna.

Projektet har bedömts stämma med den lokala strategins insats 2 entreprenörskap och insats 3 tillgänglighet, vilket styrks av målen ökat entreprenörskap, ökad förädling och diversifiering ökat samarbete land/stad och fler nya hållbara försäljningskanaler för att nå marknad. Projektet ska bland annat resultera i:

  • Nya direktförsäljningsmöjligheter gentemot slutkund.
  • Samordning av nya försäljningskanaler under föreningen Bondens egen marknad.
  • Utveckla 1 ny modell för ”Pop-Up saluhall” som innovation.
  • Mer aktiv marknadsförsäljning i Sundsvalls stad som kulminerar under 2021.
LAGs beslut med motivering

Den lokala aktionsgruppen LAG beslutar att prioritera ansökan om medel till Ökad direktförsäljning för mathantverkare SJV 2019-1592. Stödet kan som mest uppgå till 792 000 kr.

LAG bedömer att projektet i mycket hög utsträckning arbetar långsiktigt och bidrar till samarbeten land-stad. Projektet bedöms i mycket hög utsträckning kunna bidra till ökad sysselsättning och fler företag. Det finns ett stort behov av projektets resultat och projektet bidrar i hög utsträckning till att påverka lokala attityder. Projektet bidrar också i stor utsträckning till stärkt entreprenörskap och företagande.